سرمایه سهامداران حقیقی میزان فشار بر بورس را معین می نماید

به گزارش وبلاگ بهداشت و سلامت، بازار سرمایه بعد از ریزش چند ماهه و اصلاح شدید قیمت ها از میانه آبان تغییر جهت داد و شاهد رشد قیمت سهام در این مدت بودیم.

سرمایه سهامداران حقیقی میزان فشار بر بورس را معین می نماید

به گزارش وبلاگ بهداشت و سلامت به نقل از دنیای اقتصاد ، در این برهه زمانی بعضی با کوچک ترین افت قیمتی هراسان از بازگشت به دوره اصلاحی شناسایی سود نموده و فروشنده می شوند و برای بعضی دیگر افت قیمت ها فرصتی برای خرید سهام است. اما کدام گروه های بورسی از معیارهای ارزندگی برخوردارند؟ کارشناسان بورسی معتقدند اکنون که کاهش موارد تاثیرگذار بر اعتماد سهامداران به بازار سهام به فرایند صعودی بازار یاری نموده است، گروه های کامودیتی محور از جذابیت بالاتری برای سرمایه گذاری برخوردارند. با این حال معین تکلیف بودجه 1400 می تواند چشم انداز روشن تری پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد.

انرژی لازم برای پرش قیمت ها وجود دارد؟

محمدیوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه می گوید: پس از کاهش بی وقفه قیمت های سهام و شاخص کل در ماه های گذشته و رسیدن این نماگر به محدود 2/ 1میلیون واحد، شاهد کاهش عرضه ها و بازگشت تقاضا به بازار بودیم. مانند هر نقطه برگشتی، در ابتدا برگشت بازار همراه با تردید بود ولی کم کم تقاضا تقویت شد و شاخص فرایند افزایشی را آغاز کرد تا به محدوده 5/ 1میلیون رسید. این مرز روانی فعلا جلوی رشد شاخص را گرفته است و بسیاری می خواهند بدانند آیا این شرایط توقفی موقتی با هدف جمع کردن انرژی است یا اینکه باید دوباره در انتظار کاهش مجدد شاخص باشیم؟

او اضافه می نماید: برای پاسخ به این سوال باید پارامترهای زیادی در نظر گرفته شوند و طبیعتا احتمال خطا در آن زیاد است لذا بهتر است سعی کنیم بر شواهد و پارامترهای مهم تاثیرگذار تمرکز کنیم. بنابراین به جای پیش بینی آینده باید خودمان را برای وقایع آینده آماده کنیم.

امین داور با بیان اینکه یکی از شواهدی که نشان می دهد قیمت های سهام چقدر ارزنده هستند نسبت قیمت به درآمد یا P/ E بازار است شرح می دهد: این نسبت که همواره بین 4 تا 7 در نوسان بود و گاهی نیز در دوران های اوج بازار به 10 می رسید، در مرداد امسال به محدوده 35 رسید و هم اینک پس از اصلاح قیمت ها، به محدوده 16 رسیده است. البته بعضی به محاسبه نسبت قیمت به درآمد گذشته نگر (ttm) خرده می گیرند. برای این گروه نیز می توان از نسبت قیمت به درآمد آینده نگر (forward) مثال آورد که توسط جمعی از تحلیلگران بورسی محاسبه می شود. این نسبت نیز هم اکنون در محدوده 12 است. بنابراین اولین شواهد حکایت از آن دارد که قیمت ها هنوز توان کافی برای پرش ندارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه می نماید: نکته دیگر اینکه رشد بازار در بهار و اوایل تابستان مرهون ورود شدید نقدینگی افراد حقیقی به بازار بود. برآوردها از ورود میلیونی افراد با 120 هزار میلیارد تومان در این دوره حکایت دارند. این مبلغ در کنار 25 هزار میلیارد تومانی که در نیمه دوم سال 98 وارد بازار شد، نقش زیادی در بازار داشتند. برآورد می شود که با توجه به تغییرات ارزش سهام و همچنین خروج نقدینگی انجام شده در هفته های گذشته، هنوز چیزی در حدود 120 تا 150 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی در بازار حضور داشته باشد. طبیعتا بخشی از این افراد در سود هستند و گروهی نیز ضرر نموده اند. به نظر می رسد تصمیمی که این افراد در خصوص تداوم حضور یا عدم حضور خود در بازار خواهند گرفت، میزان فشار فروش در زمان رشد بازار را نشان خواهد داد. امین داور با بیان اینکه علاوه بر اینها قیمت جهانی کامودیتی ها، تورم انتظاری و نرخ دلار نیز تاثیر بسیاری بر بازار خواهند گذاشت می گوید: فروش شرکت های عظیم فولادی، فلزی و پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می دهند. البته فرایند تحریم ها و احتمال کاهش ارتفاع دیوار آن، می تواند خبر خوبی برای این شرکت های صادارت محور باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می نماید: بنا بر موارد فوق به نظر می رسد که رسیدن شاخص در کوتاه مدت (کمتر از 6 ماه) به قله قبلی مبنای قابل توجهی نداشته باشد و نباید به آن امیدوار بود. البته این پیش بینی بر اساس شرایط فعلی بیان شده است و با توجه به پیچیدگی شرایط مالی و سیاسی در ماه های آینده، امکان بروز وقایع پیش بینی نشده وجود دارد که می تواند جهت جدیدی را فراروی بازار قرار دهد.

صنایع جذاب برای سهامداری

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه می گوید: اثرات بودجه ای کاملا روی صنایع متفاوت است و باید صبر کنیم که لایحه بودجه تصویب شود تا بتوان درباره صنایع جذاب برای سرمایه گذاری در بورس در شرایط فعلی صحبت کنیم، اما آنچه معین است اینکه صنایع صادرات محور خوب و جذابند. او تشریح می نماید: پتروشیمی ها، صنایع گازی، دارویی ها، بانک ها و بیمه ها که بعد از برجام اوضاع شان خوب می شود نیز برای سرمایه گذاری و معامله جذابند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است 80 درصد از صنایع در بازار اوضاع خوبی دارند و معامله گران می توانند سراغ سرمایه گذاری در این گروه ها بفرایند.

صفاری در همین حال بازگشت آمریکا به برجام و توافق هسته ای جدید بین ایران و ایالات متحده را یادآور می شود و می گوید بخشی از جذابیت این صنایع به این توافق بازمی شود. او می افزاید: البته ایران از برجام خارج نشده و فقط بعضی از تعهداتش را کاهش داده است، بنابراین ما از برجام خارج نشدیم که بخواهیم به آن توافق نامه بازگردیم. آمریکا باید به توافق هسته ای و برجام برشود. با بازگشت آمریکا به برجام صنایعی که از آنها نام بردم برای سرمایه گذاری و معامله جذاب خواهند شد. البته همان طور که گفتم باید منتظر اثر بودجه نیز بر این صنایع باشیم. این کارشناس بازار سرمایه می گوید: هرچند دولت تازه لایحه بودجه سال 1400 را تقدیم مجلس شورای اسلامی نموده و هنوز این بودجه به تصویب نهایی نرسیده است اما در این لایحه قرار شده که یارانه ها به صنایع به صورت نقدی شود، برای همین می بینید که اکنون دارویی ها صف خرید هستند. همچنین در لایحه بودجه سال آینده ابهاماتی درخصوص دلار 4200 وجود دارد که معین تکلیف آن می تواند سرنوشت بعضی گروه ها را معین کند. صفاری خاطرنشان می نماید: به نظر می رسد حال بازار خوب است و هرقدر به انتهای سال نزدیک شویم چون اول سال تورم داشتیم وضع شرکت ها بهتر می شود و مطمئنا بازار حالش خوب خواهد ماند.

او همچنین می گوید با توجه به اصلاح خوب همه سهم ها در بازار، در صورت اعتماد دوباره سهامداران به سرمایه گذاری در بورس فرایند بازار می تواند جهت اصلی خود را پیدا کند و به روزهای پر رونق بازشود.

منبع: جام جم آنلاین

به "سرمایه سهامداران حقیقی میزان فشار بر بورس را معین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه سهامداران حقیقی میزان فشار بر بورس را معین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید